Avatud uste päev / Irena Paskali

On Friday 20th December 2024
Open Doors Day at Copper Leg Art Residency
Art Presentation with Irena Paskali

Photo Ott Kattel / Graphic design Janno Bergmann

Here at Copper Leg, December has been art busy, yet it’s also about simple comforts—like a warm cup of hot chocolate and the beauty of a thin, frosty layer of snow finally blanketing the ground. Accompanied by the nostalgic smell of burned wood, we warmly invite you to join us for artist Irena Paskali’s art presentation and a small seasonal gathering.

Irena Paskali was born in 1969 in Macedonia and has been living and working in Cologne, Germany, since 2004. She studied at the Academy of Media Arts Cologne, completing her Master of Arts in 2007, after graduating from the Academy of Fine Arts in Skopje, Macedonia.
The artist works in a variety of media, including photography, video, drawing, painting, and experimental film. At the centre of her work is always the human being. She explores themes such as the fragmentation of cultures and religions, as well as questions of identity and alienation.
Paskali has received numerous international scholarships and awards, held several solo exhibitions, and participated in many international group exhibitions.

At Copper Leg, Paskali has been showcasing her videotape installation in the atelier room.
She has been developing this work since 2021 in various locations, including Germany, the Czech Republic, the Netherlands, Togo, Macedonia, Slovenia, and Bosnia and Herzegovina. The montage is composed of VHS and BETA tapes, as well as materials typically found on-site, such as stone and wood. At Copper Leg, we will experience it under the title WOOD INFERNO, referencing the on-site heating system and the actions associated with it.

“Modern history was recorded on celluloid and continued on videotape. It is a carrier of ideologies, agitation, information and film art. The transmission of this content decisively determined the paths we have taken in different spheres of the world, creating identification, cultural identity and a sense of community. The strictly drawn lines symbolize the identity of this carrier of information in the early stages of moving images.”
-Irena Paskali

Alongside her tape installation, Paskali has also been painting, working with clay, and creating performative, documentary-style photography at Copper Leg.

Irena Paskali: www.paskali-i.de

///////

Performatiivne dokumentaalstiilis foto Irena Paskali Vaskjalas filmitust videost.

Reedel, 20. detsember 2024
Avatud Uste Päev Vaskjala Loomeresidentuuris
Loomingu esitlus Irena Paskaliga

Copper Legis on detsember olnud loominguliselt kiire, kuid samas on see ka aeg, mil hindame lihtsaid naudinguid—sooja tassi kuuma šokolaadi ja õhukest, härmas lumekihti, mis lõpuks maapinda katab. Põleva puidu nostalgilise lõhnaga kutsume teid liituma kunstnik Irena Paskali loomingu esitlusele ja väikesele hooajalisele koosolekule.

Irena Paskali sündis 1969. aastal Makedoonias ja on elanud ja töötanud alates 2004. aastast Kölnis, Saksamaal. Ta õppis Kölnis Meediakunstide Akadeemias, kus ta lõpetas magistrikraadi 2007. aastal pärast Makedoonia Skopje Ilukunstide Akadeemiast lõpetamist.
Kunstnik töötab erinevates meediumides, sealhulgas fotograafia, video, joonistamine, maalimine ja eksperimentaalfilm. Tema töös on alati keskne inimene. Ta uurib kultuuride ja usundite killustumist, samuti identiteedi ja võõrandumise küsimusi.
Paskali on saanud mitmeid rahvusvahelisi stipendiume ja auhindu, korraldanud mitmeid isikunäitusi ja osalenud paljudes rahvusvahelistes rühmanäitustes.

Vaskjala Loomeresidentuuris on Paskali esitletud oma videotape-installatsiooni ateljees.
Ta on seda teost arendanud alates 2021. aastast erinevates asukohtades, sealhulgas Saksamaal, Tšehhi Vabariigis, Madalmaades, Togos, Makedoonias, Sloveenias ja Bosnia ja Hertsegoviinas. Montaaž koosneb VHS- ja BETA-lintidest ning materjalidest, mida tavaliselt leidub kohapeal, nagu kivi ja puit. Vaskjalas kogeme seda teost nimega WOOD INFERNO, viidates kohapealsele küttesüsteemile ja sellele seotud tegevustele.

“Kaasaegne ajalugu on salvestatud tselluloidile ja jätkunud videotuuril. See on ideoloogiate, agitatsiooni, info ja filmikunsti kandja. Selle sisu edastamine määras otsustavalt teed, mida oleme erinevates maailma sfäärides läbinud, luues identiteedi, kultuurilise identiteedi ja ühtekuuluvuse tundmise. Rangelt joonistatud jooned sümboliseerivad selle info kandja identiteeti liikuvate piltide varajastes etappides.“
-Irena Paskali

Lisaks oma tape-installatsioonile on Paskali Vaskjalas ka maalinud, töötanud saviga ja loonud performatiivset dokumentaalstiilis fotograafiat.

Irena Paskali: www.paskali-i.de